گرده گل و نقش حیاتی آن در کندوی زنبور عسل


خوشبختانه در سال های اخیر با اطلاع از نقش حیاتی گرده گل در کندو، توجه زنبورداران نیز به این موضوع بیشتر شده است.احتمالا شما هم در مورد خواص گرده گل اطلاعات زیادی دارید. خواصی که برای ما انسان ها اهمیت بالایی داشته و می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها به ما کمک کند. این در حالی است که پیش از آن که گرده گل خواص درمانی برای بدن انسان داشته باشد، در درون کندو مورد استفاده قرار گرفته و برای زنبور عسل نقش حیاتی دارد. موضوعی که کمتر به آن اشاره می شود.

؛؛  در این مطلب تلاش داریم تا به نقش گرده گل در کندو اشاره کنیم. نقش بسیار مهمی که در صورت نبود گرده گل، مشکلات زیادی برای کلونی زنبور عسل به وجود می آید و حتی کل حیات این مجموعه را مورد تهدید قرار می دهد.

اطلاع داشتن از کاربردهای گرده گل در کندو برای زنبورداران نقش حیاتی دارند. با این حال بد نیست اگر زنبوردار هم نیستید، کاربرد گرده گل در کندو را مورد بررسی قرار دهید تا به اهمیت این ماده در زندگی یکی از مفیدترین حشره های دنیا یعنی زنبور عسل پی ببرید.

چرا گرده در کندو اهمیت دارد؟
اهمیت گرده گل در کندو یک اهمیت یک جانبه و ساده نیست. در واقع گرده گل در قسمت های مختلف کندور تاثیرگذار است و می تواند به زندگی و حیات زنبور عسل کمک کند. بسیاری از دانشمندان تا سال ها نمی دانستند که گرده گل خواص دیگری غیر از تغذیه ساده برای زنبور عسل دارد. این درحالی است که تحقیقات دانشمندان در سال های اخیر نشان دهنده اهمیت فوق العاده گرده گل برای کندو و حیات زنبوران است. به همین دلیل، در آموزش های زنبورداری در سال های اخیر  توصیه زیادی برای کاهش برداشت گرده گل از کندو توسط زنبورداران می کنند. چرا که در صورت عدم وجود گرده گل در فصل زمستان در کندو، احتمال دارد که مشکلات زیادی برای کلنی زنبور عسل ایجاد شود.

* تحقیقات دانشمندان روز به روز به اهمیت گرده گل در کندو می افزاید. در این مقاله تلاش شده تا اطلاعاتی را در مورد نقش گرده گل در کندو که تا انتهای سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده، بیان کنیم.

گرده گل ماده مغذی برای زنبور عسل
اولین و مهم ترین نقش گرده گل که از سال ها پیش توسط انسان ها شناخته شده بود، نقش گرده گل برای تغذیه زنبور عسل است. در واقع زنبور از گرده گل به عنوان یک ماده مغذی برای کسب انرژی به منظور انجام وظایف خود استفاده می کند. اگر گرده گل در کندو موجود نباشد، زنبور عسل نمی تواند به تمامی وظایف خود عمل کند.

آنچه که باعث می شود زنبورها تا این حد انرژی داشته باشند و بتوانند در طول روز به این اندازه پرواز انجام داده و شهد گل ها را جمع آوری کرده و به کندو بیاورند، مصرف گرده گل است. شاید به همین علت باشد که در کنار علاقه به جمع آوری شهد و بره موم، زنبور عسل همواره در تلاش برای جمع آوری گرده گل است.

مواد موجود و ترکیبات گرده گل کمک می کند زنبور عسل انرژی لازم را به دست آورده و تا جای ممکن به زندگی و حیات خود ادامه دهد. توجه کنید که زنبور عسل، از عسل به عنوان یک ماده خوراکی که بتواند مواد معدنی موجود مورد نیاز بدن را تأمین کند استفاده نمی کند!

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که زنبور عسل از گرده گل به عنوان نان یا ماده ای انرژی بخش و از عسل به عنوان یک نوشیدنی استفاده می کند. در نتیجه هر کدام از این دو، جایگاه خاص خود را دارند. به همین علت، زنبور عسل بدون هر کدام از آنها ممکن است تلف شود.

نکته جالب توجه اینجاست که جایگزین های مصنوعی گرده گل نیز تنها در مدت مقطعی می تواند انرژی مورد نیاز بدن زنبور را تامین کند. فقط گرده گل طبیعی تولید شده توسط خود زنبور است که این خاصیت را برای زنبور عسل به ارمغان می آورد. به همین علت به هیچ وجه نباید در برداشت گرده گل از کندو زیاده روی شود.

گرده گل و نقش آن در تولید ژله رویال
نکته جالب توجهی که در مورد گرده گل و نقش آن در کندو وجود دارد، تاثیر این گرده در ترشح ژل رویال از زنبوران نوجوانی است که وظیفه تولید ژله رویال را دارند. این زنبورها که تازه به دنیا آمده و به عنوان پرستار شناخته می شوند، تنها تا مدت زمان کوتاهی وظیفه تولید ژل رویال برای کندو را به عهده می گیرند. ژل رویال کاربردهای زیادی در کندو دارد. دو مورد از مهمترین کاربردهای ژل رویال استفاده ملکه از این ماده و همچنین استفاده لاروهای چند روزه زنبور عسل از ژل رویال برای رشد سریع است. زنبورهای پرستار اگر از گرده گل استفاده نکنند، نمی توانند ژل رویال کافی را ترشح کنند.

این یک خاصیت حیرت انگیز در مورد گرده گل است که باعث شده هیچ ماده ای نتواند جایگزین گرده گل در کندو شود. در واقع اگر گرده گل از جیره غذایی زنبور پرستار حذف شود، ادامه حیات ملکه و همچنین بزرگ شدن لاروهای زنبور عسل با تهدید مواجه خواهد شد. این موضوع به تنهایی یعنی مرگ کلونی زنبور عسل در مدت کوتاهی پس از قطع مصرف گرده گل!

به همین علت، زنبورداران در سال های اخیر تلاش کرده اند تا جای ممکن از برداشت گرده گل از کندو دقت لازم را به عمل آورند. روش های برداشت گرده گل از کندو متنوع است؛ اما زنبوردار باید تلاش کند با برنامه ریزی کردن این نوع برداشت ها، نگذارد کندو با کسری گرده گل مواجه شود.

رشد زنبورها با گرده گل
لاروهای زنبور عسل در کندو به دنیا می آیند، مدتی با ژل رویال تغذیه می شوند و سپس به شرایط عادی می رسند. در این شرایط، آن ها از گرده گل و عسل تغذیه می کنند تا بتوانند به اندازه های مختلفی که برای پرواز و جمع آوری شهد و گرده نیاز دارند برسند. در اینجا نیز گرده گل نقش اساسی برای رشد سریع زنبورهای جوان دارد. گرده گل کمک می کند تا زنبورها سریعتر رشد پیدا کرده و بتوانند برای انجام وظایف خود آماده شوند.

این خاصیت گرده گل نیز از جمله خواص شگفت انگیز این ماده است. تحقیقاتی که بر روی زنبور عسل و رشد آن انجام شده نشان می دهد که اگر گرده گل از جیره غذایی زنبوران جوان گرفته شود، به این سادگی نمی توانند به حد معقول در زمان مطلوب یک کندو برسند. در نتیجه مشکلات زیادی برای کلونی زنبور عسل ایجاد شده و نیروهای لازم برای جمع آوری مواد مورد نیاز وجود نخواهد داشت. با توجه به اینکه در کندو همه چیز بر اساس نظم پیش می رود، به هم ریختن این نظم در رشد زنبور عسل ممکن است مشکلات بسیار زیادی را فراهم کند و به مرور باعث از بین رفتن کلونی زنبور عسل شود.

 
شاید این همه نقش مهمی که گرده گل در کندو دارد، باعث شود از خوردن گرده گل منصرف شوید! لازم نیست دلتان بسوزد! زنبورداران حرفه ای تلاش می کنند تا میزانی از گرده را برداشت نمایند که مشکلی برای کلنی زنبور عسل ایجاد نشود. خوشبختانه در سال های اخیر با اطلاع از نقش حیاتی گرده گل در کندو، توجه زنبورداران نیز به این موضوع بیشتر شده است. پس با خیال راحت از خواص گرده گل استفاده کنید و نگران زنبورها نباشید.